Tři velikáni: KUPKA – TOYEN – MUCHA
Vítáme vás na výstavě tří významných českých malířů. Připravili jsme pro vás výběr grafických listů od zástupců uměleckého slohu secese a uměleckým směrů abstraktního
umění a surrealismu, které spojuje hned několik faktů – narodili se na území České republiky, velkou část svého života prožili ve Francii a svou tvorbou se výrazně a nesmazatelně zapsali do dějin českého i světového výtvarného umění přelomu 19. a 20. století.
V první části naší Galerie vám představíme tvorbu malíře, grafika, ilustrátora a jednoho ze zakladatelů moderního abstraktního malířství Františka Kupky (1871–1957). I když se ve 20. letech Kupka věnoval abstraktnímu, respektive nefigurativnímu zobrazení, koncem 20. let vytvořil několik děl, v nichž se objevují prvky strojní mechaniky, různých mašin a přístrojů. Kromě vlastních strojových systémů ho zajímal pohyb – mechanický, opakující se pohyb je naprosto odlišný od způsobu, jakým se pohybují zvířata nebo člověk.
Prostřední část Galerie věnujeme osobité umělkyni známé pod jménem Toyen (1902–1980) – malířce, grafičce a nejvýznamnější postavě české avangardy a
surrealismu. V její rozmanité tvorbě hrála zásadní roli přátelství s básníky a literáty jako byli André Breton, Jindřich Heisler a další. Umělecký styl této umělkyně má ojedinělý charakter, plný symbolických významů, podmanivé imaginace, surrealismu, freudismu a dalších formujících prvků. Její osobnost a dílo budí pozornost, uznání i zvědavost. Poetické či
surrealistické obrazy Toyen vás vtáhnou do snových světů hluboké duše. Spolu s malířem Jindřichem Štyrským byla členkou uměleckého sdružení Devětsil, kam patřil mimo jiné
Vítězslav Nezval, Karel Teige nebo Jaroslav Seifert, jemuž se přisuzuje i autorství jejího uměleckého pseudonymu.
V zadní části naší Galerie si pak můžete prohlédnout díla českého malíře, grafika a designera období secese Alfonse Muchy (1860–1939). Umělecká díla, která v této části
uvidíte, se vyznačují osobitým estetickým kouzlem. Krásné ženy s bohatými dekorativními detaily v pozadí přinášejí srozumitelné a univerzální sdělení – oslavu krásy. Muchův osobitý
grafický styl (styl Mucha) měl diváka okouzlit a zároveň představoval vizuální jazyk jako prostředek komunikace. V rámci své strategie používal tzv. zlatý řez, tedy poměr mezi
formátem a kompozicí (2:3 nebo 3:2), harmonický kontrast barev, protichůdnost forem a ornamentální prvky jako aureoly a oblouky.
Přejeme vám krásný umělecký zážitek, který si můžete umocnit a se skleničkou dobrého vína, kávou nebo čajem si vychutnat naši výstavu.
Váš tým České Galerie Moderního Umění