Komentované prohlídky od 17:00:
03. 10.
31. 10.
Pop-art a street art v České Galerii Moderního Umění
POP! Goes the Easel! – Umění musí ven!
Všechno to začalo před půl stoletím jednou výstavou v roce 1963 v americkém Texasu. Dva vysokoškolští pedagogové a jeden avantgardní umělec se s několika dalšími rozhodli uspořádat společnou výstavu v Muzeu současného umění v Houstonu, a vynést svou do té doby především reklamní tvorbu z ateliérů mezi lidi a ukázat ji jako nový umělecký směr. Ta výstava se jmenovala „POP! Goes the Easel!“ a těmi pedagogy byli Melvin John Ramos a Roy Fox Lichtenstein, které doplnil multitalentovaný umělec Andrew Warhola. POP-ART tak dostal definitivně své jméno začal se šířit jako lavina, která se dodnes nezastavila. Ti tři se stali otci – zakladateli tohoto nového uměleckého směru a jejich díla dodnes obdivuje celý svět. Mel Ramos, Roy Lichtenstein a Andy Warhol vstoupili mezi legendy, a toto místo jim dodnes právem patří.
Pop-art si začal hledat svoji cestu, která se ubírala odlišně u jednotlivých umělců i teritoriálně v Evropě a v USA, ale stále si zachovával svou původní myšlenku – propojit populární kulturu s komerčním uměním a masově spotřebním zbožím. Nijak nezakrýval svůj původ v reklamním průmyslu a ochotně přebíral motivy a techniky z předmětů denní spotřeby, inspirován zejména velkoměstskou kulturou a jejími vizuálními projevy - fotografií, filmem, reklamou nebo komiksem. Autoři se nebáli velkých formátů, pestrých nebo naopak pastelových barev a vytvářeli svůj vlastní obraz konzumního životního stylu, zkoumání a překračování hranic umělecké tvorby. Ale také „vykrádání“ a používání do té doby nedotknutelných a chráněných značek, které jim ale vynesli větší popularitu než škrobené reklamní kampaně. Prvek vzájemného „vypůjčování“ motivů a značek od jednotlivých umělců i ze světa spotřebního průmyslu se stal pro pop-art typický a je dodnes přejímán řadou současných umělců.
V 80. letech minulého století ale začal být svět muzeí a galerií pop-artu malý, a proto nekontrolovaně a neřízeněvyrazil ven do ulic přímo mezi lidi, které měl potřebu stále více oslovovat. Oproti původně zejména konzumnímu stylu začal být často spojován s aktivismem a potřebou vypovídato naléhavých sociálních, politických a environmentálníchproblémech. Tak vznikl street-art a graffiti umění se svou teritoriální a rebelskou povahou, která obvykle nese také sociální nebo politické poselství, vyvolávající odezvy, reakce a diskuse. Umělci jako Keith Haring (spolupracovník a přítel Andy Warhola) a Jean-Michel Basquiat z newyorské streetartové scény dodali této sféře důvěryhodnost a začali přenášet svá díla z ateliérů do ulic a současně i zpět – z ulice do světa výtvarného umění.
Od té doby si street art jako umělecký směr zajistil své postavení ve světě umění a stal se uznávaným kulturním fenoménem, přestože jsou jeho praktiky v mnoha případechpovažovány za nelegální. Autoři často vystupují v anonymitě a stále více zkoumají hranice možného. Ve svá plátna mění nejen stěny domů, ale celé ulice a města, a přestože mohou být právem obviněni z pobuřování a vandalismu, sklízejí za svou tvorbu celosvětový obdiv. Za nejznámějšího street-artového umělce současné doby platí britský umělec Banksy, v tuzemsku je pak nejvýznamnějším umělcem Pasta Oner, kterému už také začíná být Česko malé a úspěšně si proráží cestu do velkých zahraničních galerií.
Výstavy „POP! Goes the Easel!“ se konají od svého vzniku ve Spojených státech pravidelně až do současnosti, a snaží se bourat bariéry mezi drahým umění jen pro vyvolené a přinášet dostupné umění, které si může dovolit každý. A stejně tak to chceme udělat i v naší Galerii. Díla otců zakladatelů – přestože vznikla se záměrem obohatit zejména masovou kulturu – se dnes sice prodávají v aukčních síních za miliony dolarů, ale každý si je může koupit v podobě cenově velmi dostupných grafických listů, které obvykle vydávají nadace spravující odkaz původních autorů. A také my Vám chceme tuto možnost nabídnout.
Do našeho výběru jsme zařadili jednak práce nejslavnějších jmen ze světové pop-artové a street artové scény, tak i představitele tuzemské tvorby a reprezentanty současné světové tvorby tohoto žánru. Prohlédnout si můžete díla„klasiků“ - Banksyho, Mela Ramose, Andyho Warhola, Keitha Haringa a Roye Lichtensteina a ze současných tvůrců například práce italského dua LED Mansion, britského umělce NOT BANKSY nebo americké výtvarnice DeathNYC, jejichž díla asi si asi nejvíce „propůjčují“ motivy původních autorů a propojují je do současné postkulturnítvorby, která je i přesto stále populárnější a žádanější. Z tuzemských autorů jsme pak nemohli vynechat legendu české komiksové scény Káju Saudka, v jehož stopách velmi úspěšně pokračuje jeho syn Patrik Saudek. A zapomenout nesmíme také na nejvýznamnějšího představitele české street-artové scény PASTU ONERA, který nemůže na naší výstavě chybět.
Ať se Vám výstava líbí.